Nanotehnologia în industria (dermato)cosmetică

Publicat pe 22 februarie 2018

Ce este nanotehnologia?
Nanotehnologia este o ştiinţă inovatoare care include proiectarea, caracterizarea, producţia şi aplicarea de structuri, dispozitive şi sisteme la scară nanometrică (nanoparticule), care acoperă gama de dimensiuni de la 1 nanometru la câteva sute de nanometri (100-200 nm), un nanometru fiind a miliarda parte dintr-un metru (10-9). Astfel, nanotehnologia poate fi definită ca “inginerie la scală foarte mică”.

Produsele “nano” în industria (dermato)cosmetică
În timp ce în industria medicamentului introducerea nanoparticulelor se realizează cu dificultate, date fiind multiplele studii de farmacotoxicologie necesare, respectiv a semnalelor privind acumularea anumitor tipuri de nanoparticule în organe vitale, cum sunt ficatul, splina şi rinichii, industria cosmetică foloseşte o serie de nanoparticule considerate ca fiind sigure sau cu risc scăzut. Cele mai importante nanoparticule utilizate în produsele dermatocosmetice sunt lipozomii (nanoparticule lipidice) şi nanoparticulele metalice (Ag, Au, TiO2, ZnO, Fe2O3, SiO2). De exemplu, produsele pentru protecţie solară cu factor ridicat şi foarte ridicat (peste SPF30+) conţin nanoparticule de TiO2 şi ZnO. Similar, nanoparticulele lipidice (lipozomii) sunt frecvent utilizate, fie pentru protejarea unor componente care se oxidează uşor (cum este Vitamina C), fie pentru traversarea mai eficientă a epidermului (primul strat al pielii) şi livrarea spre derm a unor molecule active de mare importanţă cum sunt: 1) agenţii antioxidanţi, acidul hialuronic, ori uleiuri restructurante cu efect antiaging, 2) compuşii cu efect asupra microcirculaţiei cu efect anticuperotic, ori 3) compuşii cu efect antiinflamator şi antimicrobian cu efect antiacneic. Astfel, aplicaţiile nanotehnologiilor pot fi regăsite în numeroase produse cosmetice şi dermatocosmetice pentru obţinerea de produse mai performante, în special produse inovative anti-aging şi pentru protecţie solară, dar şi seruri, loţiuni şi creme hidratante, ori produse pentru îngrijirea scalpului şi părului, farduri, etc.

Principalele avantaje ale produselor cosmetice care contin nanoparticule
Produsele cosmetice care conţin nanoparticule au, de regulă, o transparenţă şi o consistenţă mai fluidă, apreciate de consumatori. De asemenea, au o absorţie mai bună, o distribuţie uniformă în tesut si, în final, un efect mai rapid, în comparaţie cu produsele clasice care utilizează (micro/macro)emulsii.
Riscuri posibile ale nanotehnologiilor
Datorită caracterului relativ nou al utilizării nanotehnologiei în industria cosmetică, există unele îngrijorări privind siguranţa nanoparticulelor, în special efectul acestora pe termen lung. Până la ora actuală însă, studiile de specialitate nu au demostrat efectul advers al produselor “nano” din categoriile sus-menţionate.

Riscuri posibile ale nanotehnologiilor
Datorită caracterului relativ nou al utilizării nanotehnologiei în industria cosmetică, există unele îngrijorări privind siguranţa nanoparticulelor, în special efectul acestora pe termen lung. Până la ora actuală însă, studiile de specialitate nu au demostrat efectul advers al produselor “nano” din categoriile sus-menţionate.

 

Autori: Dr. Chim. Daniela Pavaloiu si Dr. Chim. Lucia Pirvu
Sursa informaţiilor:
1. Linda M.Katz, Kapal Dewan, Robert L. Bronaugh. Nanotechnology in cosmetics. Food and Chemical Toxicology (2015), volume 85, pages 127-137.
2. Albert Mihranyan, NataliaFerraz, Maria Stromme. Current status and future prospects of nanotechnology in cosmetics. Progress in Materials Science (2012), volume 57, issue 5, pages 875-910.